Galleria

Olemme olleet monessa mukana, tässä  otoksia matkan varrelta

• Pilkkikilpailut 2018.pdf 2 MB
    Perinteiset yhdistyksen pilkkikilpailut järjestettiin jälleen Kehon siirtolapuutarhan rannassa. Mukaan tällä kertaa 13 osanottajaa.Talven vielä antamasta keväälle periksi oli pilkkikeli vielä varsin kylmä -5 ja 2m/s, joka tällä kertaa oli varmasti yksi syy huonoon kalan syöntiin.

Bongaa Paku 19.3.2012

Bongaa-Paku tapahtuma 19.3.2012 Nokian Läytiksellä. Kuvassa paikalla olleet ehdokkaat

JHL:n pilkkikilpailut 10.3.2012

Miehet
Naiset
1. Jaakko Aaltonen1980g1. Sirpa Uusikauppila530g
2. Pekka Pälä1760g2.  Sisko Poutala295g
3. Pentti Ojala 1460g3.  Aila Saarinen286g
4. Juhani Lehtisaari 1280g4.  Paula Leinonen68g
5. Petri Vuori 918g5.  Pesoska16g
6. Markku Hilden522g

7. Matti Salojensaari274g

8. Ahti RasK242g

9. Markku Laine170g

Kansainvälinen naistenpäivä 8.3.2012

Niina Koivuniemi PAM piti vakavaa ja kevyttä asiaa sisältäneen puheen kv naistenpäivässä 8.3.2012

Hirrveen ihanaa Kansainvälistä naistenpäivää!
Mun lapset olisivat oikeasti halunneet tulla Nokialle Sorvan kylään eikä uimahallille.

Toivotan kansainvälistä naisten päivää monella kielellä kuin osaan:

International Women's Day,
Internationella kvinnodagen
Internationaler Frauentag
Международный женский день

8.3. kansainvälistä naistenpäivää on vietetty 1900-luvun alkupuolelta lähtien.
Minulle mieluisin tulkinta kansainvälisen naistenpäivän synnystä on tämä:
Ranskan kommunistisissa piireissä levinneen tarinan mukaan kansainvälinen naistenpäivä olisi perustunut vuonna 1857 New Yorkissa tapahtuneeseen naisten tekstiilitehtaassa toteuttamaan lakkoon. Tulkintoja on monta tämän naisten päivän syntyhistoriasta, joka tapauksessa Naistenpäivän on syntynyt työläisnaisten taistelusta parempien oikeuksien puolesta.
Ay-liikkeen edustajana, kertaan ensin hieman hyvää ja sitten mikä vielä voisi olla toisin tänäkin päivänä.
Ay-liike on yksi merkittävimmistä toimijoista tasa-arvon edistämisessä.
Naisten äänioikeuksista, oikeuteen tehdä työtä muuallakin kuin kotona hellan ääressä, oikeus viedä lapset kunnalliseen hoitoon, 0 - 3 kk…jälkeen jo nykyään n.9 kk äitiysvapaa, vuosiloman kertyminen äitiysloman aikana.
Ja 2000 luvulla moniin työehtosopimuksiin tuli (ei ihan kaikille aloille) 3 kk palkallinen äitiysvapaa, joillakin työsuhteen kestosta riippuen vielä pidempääkin palkallisena.
Meillä on myös oikeus rekisteröityä parisuhteeseen toisen naisen kanssa! Vieläkään ei kaikki uskalla kulkea ”käsi kädessä”, mutta parenpaan suuntaa ollaan menossa tälläkin suvaitsevaisuuden saralla.
Itsekin olen hoitanut monta asiaa vedoten tasa-arvolain tai yhdenvertaisuuslain pykäliin. Olemme olleet vaikuttamassa lainsäädäntöön, siten että naisten oikeuksien loukkaamiseen voidaan puuttua ja syrjinnästä voidaan rankaista.
Monia monia muita hyviä asioita…olemme rohkeasti vaatineet ja saaneet.
Vielä on kuitenkin paljon tehtävää!
Kun käyn työpaikoilla, kohtaan naisia jotka sanovat liian usein:
”Kuule Niina, tiedätkö mitä minulla pitäisi olla, että saisin kokoaikatyön ja paremman palkan? – No, mitä? MUNAT!”
Tämän tasa-arvon puutteen voin kyllä ihan itse todeta käymällä työpaikoilla. En tarvitse siihen mitään virallisia tutkimuksia. Suurin osa osa-aikatyöntekijöistä on naisia, muutama mies kyllä mahtuu sekaan.
Lakitekstiä tähän osa-aikaisuusongelman ratkaisemiseen on olemassa (1.6.2001 TSL 2 luku 5§) mutta rohkeutta tai tietoa naisilta puuttuu tämän ongelman ratkaisemiseen.
Siinä jokainen nainen voi auttaa ja rohkaista toinen toistaan vaatimaan itselleen lisätöitä.
Naisten ja miesten palkkaerot ovat kaventuneet kolmessa vuodessa vain yhdellä prosenttiyksiköllä. Kun naisen euro oli hieman vajaat 81 senttiä vuonna 2006, kolme vuotta myöhemmin se oli vajaat 82 senttiä.

Meidän täytyy muistaa, että monissa maailman maissa naiset joutuvat edelleen elämään täysin epäinhimillisen alistettua elämää, jopa ilman oikeutta päättää edes omasta ruumiistaan.
Meillä Suomessa naisia ei pakkonaiteta alle 18-vuotiaina veljien tai isän toimesta vanhalle serkku-ukolle. Eikä meitä ole pienenä silpottu.
Eikä raiskauksen uhri, tule kivitetyksi siitä että on raiskattu! Jossain päin vielä kuitenkin näin on.
En voi olla nostamatta esiin tätä AKT:n ikävää tilannetta. Siinä nousee esille tuo mainitsemani tasa-arvolain rikkominen ja syrjintä. Tuomarina en nyt toimi, mutten myöskään väitä että ay-liike sisällään toimisi aina 100% oikein. Vastakkain asettelua tulee olemaan aina, niihin tulee vain puuttua entistä nopeammin ja rohkeammin.
Haluan kuitenkin korostaa että tosi rankkaa kiusaamista ja henkistä väkivaltaa esiintyy työnantajien tekeminä varsinkin yksityisillä aloilla. Nämäkin tapaukset pitäisi myös nostaa julkisuuteen. Eräs tamperelaisfirma on viimeisen viiden vuoden aikana irtisanonut yhtä vaille kaikki naistyöntekijänsä. Miespuoliset omistajat ja työnantajan edustajat ovat ääneen sanoneet perusteiksi naisten irtisanomisille, sen että naiset ovat kustannuserä jäätyään äitiyslomalle ja sitten vielä kun hoitavat pääosin sairaita lapsiaan työajalla. Meillä on juttuun viisi naista todistamassa samasta firmasta miesten lääppimisestä, palkkasyrjinnästä, alentamisesta ja vaikka sun mistä. Nämäkin tapaukset haluaisin julkisuuteen…

Myös AY- liikkeen on tarkasteltava ja korjattava omia toimintatapojaan. Vähintään naistenpäivänä meidän jokaisen tulisi keskustella työtovereiden ja läheisten kanssa naisten oikeuksista ja tasa-arvosta. Voisimme myös pohtia sitä, millaisin teoin ja asioin voisimme itse edistää tasa-arvoa sekä kansallisesti että kansainvälisesti.

Haluan toivottaa erittäin hyvää ja rohkeaa naistenpäivää kaikille naisille!
Tässä vähän pilke silmäkulmassa lanseerattu tavoite:
Venäjällä naistenpäivä on yleinen vapaapäivä.
Naistenpäivän edeltävänä päivänä työpaikan miehet tuovat naistyötovereilleen kukkia.